De Marke

Kinderen van groep 8 van De Marke verdiepten zich gedurende enkele weken in de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. Ze bestudeerden foto's, documenten en originele objecten uit de oorlogsjaren en kozen ieder een thema voor de gezamenlijke tentoonstelling. Nadat de tentoonstelling met veel zorg en aandacht was ingericht door de kinderen, mocht het publiek (ouders en andere familieleden, schoolgenoten en leerkrachten) komen kijken. De leerlingen gaven zelf tekst en uitleg bij hun onderdeel van de presentatie.

 

De leerlingen over hun werkstukken

Kjelt Pieper
Het onderwerp dat Kjelt voor zijn werkstuk heeft gekozen is Apeldoorn in de oorlog. ‘Ik heb dit gekozen omdat ik wel wist wat er in Nederland was gebeurd in de oorlog maar niet zo goed wat er in Apeldoorn was gebeurd.’

Mike van Luttikhuizen
Mike heeft zijn werkstuk gemaakt over het bombardement in Rotterdam. Daarbij heeft hij eerst uitgelegd dat Nederland eigenlijk neutraal wilde zijn. Verdere hoofdstukken gaan over de aanval, het bombardement en de misdadigers. Daarbij heeft Mike foto’s en een maquette van Rotterdam toegevoegd. ‘Ik wist niet zoveel over het bombardement en ik wilde daar wel meer over weten. Ik weet nu waarom Rotterdam gebombardeerd is.’

Fleur Wesselink heeft zich verdiept in de meidagen van 1940. Ze vertelt het volgende hier over: ‘Ik heb gekozen voor dit onderwerp omdat ik wilde weten hoe het gegaan was in het begin van de oorlog. Ik weet nu dat ze een verdedigingsplan hadden en dat ze in drie linies gingen verdedigen. De Duitsers hadden ook een aanvalsplan maar toen ging Nederland capituleren omdat Duitsland Rotterdam gebombardeerd had en Nederland wilde niet dat andere steden gebombardeerd werden.’

Ook Laura van de Berg had het onderwerp ‘de meidagen van 1940’ gekozen:
‘Omdat ik het een belangrijk stuk van de oorlog vind en ik wilde er wel meer over weten. Ik vond het leuk om te maken; ik heb er thuis en op school aan gewerkt. Soms liet ik wat aan mijn ouders zien maar verder heb ik het helemaal zelf gemaakt.’

Het onderwerp ‘De bevrijding’ mocht niet ontbreken. Dat vond Ilse van Ree ook: 'Ik heb voor dit onderwerp gekozen omdat na alle narigheid iets leuks moet komen en de bevrijding is dat. Ik heb geleerd over al die operaties die ze deden, onder andere operatie Manna van de voedseldropping. Ik heb er op school aan gewerkt maar ook wel heel veel thuis gedaan.’

Maaike Fultinga vertelt in haar werkstuk uitgebreid over de Slag bij Arnhem. Ze heeft het over Nederland in 1944, het plan van Montgomery, de gevechten rond de brug bij Arnhem en wat er mis ging. ‘Ik heb voor dit onderwerp gekozen omdat mijn oom en tante in Arnhem wonen. Ik heb mijn opa wel dingen gevraagd omdat mijn opa vroeger ook even in Arnhem woonde. Ik vond het heel leuk om te doen..’

Ivo de Jong zijn werkstuk gaat over de geallieerden.
‘Ik heb voor dit onderwerp gekozen omdat ik wel over iets vrolijks wilde schrijven en de Tweede Wereldoorlog is niks vrolijks aan maar de bevrijding wel. Ik heb geleerd hoe de bevrijding is gegaan, welke gebieden het eerst werden bevrijd en welke gebieden het laatst. Ik vond het wel leuk om er aan te werken want het is eigenlijk wel nodig om de mensen te laten weten hoe het is gegaan.’

Manon Mijnten vertelt over haar werkstuk: ‘Ik heb voor Auschwitz gekozen omdat ik op het nieuws had gehoord dat het bord van Auschwitz was gestolen en toen leek het mij wel een mooi onderwerp, ik wilde er wel meer van weten. Auschwitz ligt in Polen, er zijn heel erg veel joden overleden in de gaskamers. Ik vond het wel moeilijk om er aan te werken want de plaatjes zagen er heel naar uit, met die doden.’

Daphne IJzerman
‘Ik vind het een interessant onderwerp, ik had er wel eens wat over gehoord en een film over haar gezien. Vorig jaar was ik bijna naar het Anne Frank museum zijn gegaan maar er stond een veel te lange rij maar nu ik dit werkstuk heb gemaakt wil ik er nog wel graag naar toe. Ik wist eigenlijk al best wel veel over Anne Frank. De informatie heb ik op internet gevonden en in een boek van mijn vader..’

Kiki Rattu
Kiki heeft een werkstuk gemaakt over de Jodenvervolging. Ze vertelt daarin over de maatregelen voor de Joden in Nederland en over een overlevende van een concentratiekamp. ‘Ik heb dit onderwerp gekozen omdat ik het nogal een heftig onderwerp vond waar ik meer over wilde leren.’

Cheyenne Echter heeft een werkstuk gemaakt over Miep Gies: 'Ik vind Miep Gies een bijzonder onderwerp want ze heeft voor de onderduikers in Het Achterhuis gezorgd. Ze heeft ook het dagboek van Anne Frank bewaard. Het onderwerp viel ook op omdat Miep Gies in het nieuws was na haar dood. Ik vind het toch wel heel jammer dat ze overleden is,’

Lisette Poen heeft ook een werkstuk gemaakt over Miep Gies en vertelt daar het volgende over: ‘Ik heb veel over Miep Gies geleerd. Ik heb bijvoorbeeld geleerd wat Miep Gies in de oorlog deed maar ook wanneer ze geboren is en wat ze voor de oorlog deed. Ik wist eerst niet wie nog meer helpers waren van de onderduikers maar nu weet ik dat wel.’

Floris-Jan Steenvoorden over zijn werkstuk over Hanne Schaft: ‘Zelf vind ik Hannie een erg goeie meid. Ze heeft goed werk gedaan in het verzet en ik vind het ook erg moedig wat ze deed. Als meisje in het verzet en dan ook nog rode haren hebben. Ik vind het super knap en ik kan nu alleen maar zeggen: Rust zacht Hannie.’

Romy Dame: ‘Ik wilde graag mijn werkstuk over het Apeldoornse Bosch te doen. Mijn moeder werkt daar nu en ik wilde er wat meer over weten. Mijn moeder had ook heel veel informatie voor me om te gebruiken voor mijn werkstuk. Ik heb geleerd dat het echt geen leuke tijd was in de oorlog, ik heb ook geleerd over het Apeldoornse Bosch zelf, ik wist helemaal niet dat het een inrichting was voor Joden en dat deze mensen werden afgevoerd.’

‘Adolf Hitler’ was het onderwerp van Robert van Eeghen voor zijn werkstuk. ‘We moesten een verslag maken van een onderdeel van de Tweede Wereldoorlog. Ik heb hier voor gekozen omdat Adolf Hitler één van de grootste oorlogsmisdadigers ooit is en ik vond het wel interessant om meer over hem te weten te komen, zoals hij tot zijn denkwijze en daden is gekomen.’

Robin du Chatinier zijn onderwerp is: Airborne divisies: ‘Ik heb er voor gekozen omdat ik er al wat van wist en ik het een mooi onderwerp vind want ik hou wel van vliegtuigen. Ik heb tekeningen gemaakt over vliegtuigen (Dakota’s) waar ik op laat zien hoe dat gaat met landen en wat ze vervoeren. Ook heb ik een tekening gemaakt van de brug van Arnhem en op de kaft laat ik de landingen bij Normandië zien.’

Rhea Scheepers koos voor het thema Nederlands-Indië: ‘Ik heb gekozen voor dit onderwerp omdat ik vond dat je dit niet moet vergeten. Veel mensen denken er niet aan hoe het in Nederlands-Indië is geweest. Ik heb er heel veel over geleerd, ik wist heel veel dingen niet, geen jaartallen of hoeveel mensen er zijn gestorven daar. Ik vond het leuk om er aan te werken, ik heb veel thuis gedaan.’

Ylse Reuvers heeft een werkstuk gemaakt over Sobibor: ‘Omdat anderen het al hadden over Westerbork en Auschwitz en toen koos ik voor Sobibor omdat niemand daar nog wat over wist. Ik heb geleerd dat het een heel erg kamp was. Ik heb op school en thuis aan mijn werkstuk gewerkt en ik vond het best wel zwaar.’

Vivian Beekhuizen had het onderwerp ‘De Hongerwinter’ gekozen: ‘Niemand had het onderwerp gekozen en ik vond dat het toch een belangrijk onderwerp was. De staking van de spoorwegen, daar wist ik niks van. Ik vond de plaatjes die ik had gevonden heel afschuwelijk. Ik heb de voorkant nagetekend van de voorkant van een boekje.’

Melissa van Middendorp
Anne Frank: ‘Ik heb hiervoor gekozen omdat Anne Frank een belangrijk onderdeel van de geschiedenis is. Door Anne Frank weten we goed wat er gebeurd is, hoe het leven van een onderduiker moet zijn geweest. Ik wist eerst niet dat ze eigenlijk Duits was verder wist ik al wel vrij veel. Ik vond het leuk om er aan te werken.’

Foto's van de tentoonstelling

Objecten, gebruikt bij het project